De laatste tijd zie ik ze weer verschijnen. In social media posts en berichten in Facebookgroepen waar ik lid van ben. “Wie kan mij helpen bij mijn social media”, “Wie kent een goede social media expert”, “Oh ik heb zo’n hekel aan social media, wie o wie wil dit van mij overnemen”.

In deze berichten mis ik toch iedere keer het totaal plaatje! Waarom alleen de focus op social media? Want alleen social media kanalen inzetten is niet voldoende. Je maakt jezelf te afhankelijk van derden.

Ik zeg altijd: Bouw je eigen klantenkring op en beheer deze op je eigen manier, zonder dat je afhankelijk bent van derden met hun eigen voorwaarden. Want waar ben je als zo’n platform stopt, wijzigt of jouw doelgroep daar niet langer meer is? Verzamel alles op je eigen platform die je in eigen beheer hebt. Waar je zelf kunt bepalen wie van jou een bericht ontvangt en wie niet. Maak je niet afhankelijk van social media, maar zet dit in als springplank naar je eigen relatielijst.

Het hebben van een waardevolle relatielijst is goud.

Je relatielijst bouw je zelf op en heb je geheel in eigen beheer. Stop tijd en energie in je relatie en bied waardevolle content! Noteer de activiteiten van je relatie. Markeer behoeften zodat je hierop kunt inspelen.

Maar om aan de juiste relatie de juiste waarde te bieden is niet altijd eenvoudig, want iedereen op jouw lijst zit in een andere fase, heeft andere wensen en leest jouw aanbod op verschillende momenten. Daarom is het belangrijk dat jij van iedere relatie de customer journey volgt. Oftewel ken de klantreis! Dit is de reis van jouw klant van oriëntatie tot na de aankoop.

Er is zoveel uit je relatielijst te halen als je hier op de juiste manier mee omgaat. Bouw klantloyaliteit op en stimuleer je relaties om tot aankoop over te gaan door middel van het geven van de juiste informatie en service op het juiste moment.

 

Voorbeelden van hoe het niet moet:

  • Bestaande klant ontvangt een aanbod per mail. Lever uw oude bank in en krijg korting op uw nieuwe. Deze relatie heeft net een maand geleden bij jou een nieuwe bank gekocht!
  • Een (oud) cursist per mail informatie sturen over de opleiding die hij/zij al heeft aangekocht en dus al volgt.

Heb je een handjevol relaties dan zijn hun acties nog goed te volgen en eenvoudig te beïnvloeden, maar heb je honderden op je lijst staan dan is dat niet meer handmatig te doen. Gelukkig kun je door middel van marketingfunnels de klantreis van je relaties volgen en sturen.

En door je relaties te segmenteren kun je op de juiste momenten de gewenste informatie sturen of een aanbod doen.

 

Voorbeelden van hoe het wel moet:

  • Relatie die net een nieuwe bank heeft gekocht, krijgt de tag “aankoop bank”. De tag triggert de mail met informatie over hoe je zo’n nieuwe bank mooi houdt. Je stuurt dus informatie over bijvoorbeeld schoonmaakproducten om vlekken uit je bekleding te krijgen. Of je informeert over een onderhoudsservice die je biedt.
  • De (oud) cursist geef je de tag “cursisten opleiding X” mee en wanneer je een mail over deze opleiding wil sturen, filter je deze groep relaties eruit, zodat zij de sales gerelateerde mailings niet ontvangen. Mails over vervolgopleidingen stuur je juist wel naar deze groep zodat zij geïnformeerd worden over vervolgstappen.

Voor een aantal opdrachtgevers beheren wij de relatielijsten en zijn we druk met het opbouwen van een vertrouwensband. Deze band krijg je niet door alleen maar nieuwsbrieven en commerciële verkoopmails te sturen. Nee, deze band krijg je alleen als je echt de relatie aangaat. Je markeert iedere relatie, zodat je precies weet waar wel en waar geen behoefte aan is.

Emailmarketing vraagt best veel tijd! Ik ben er daarom ook van overtuigd dat het hebben van onvoldoende tijd de reden is dat men nog steeds alleen maar stomweg nieuwsbrieven en mails verstuurt zonder bij iedere mail een plan van aanpak te hebben.

Niet alleen is het nodig om een plan uit te werken bij een email activiteit, nee bij al je uitingen naar buiten is een onderbouwing en een actieplan noodzakelijk. Want dit maakt allemaal onderdeel uit van de reis die jouw klant maakt. Alle activiteiten horen ook goed op elkaar te zijn afgestemd, zodat ze elkaar versterken.

 

Enkele vervolg acties die wij uitvoeren:

  • Relatie heeft de mail over de onderhoudsservice geopend en de site bezocht. Naar deze relatie kan een vervolg mail gestuurd worden, want je kunt zien dat er interesse getoond is. Relaties die de mail niet geopend hebben kunnen nog een keer zo’n informatie mail toegestuurd krijgen met bijvoorbeeld een aangepaste titel.
  • Heeft een (oud) cursist de mail over vervolgopleidingen geopend en de site met meer informatie bekeken? Neem telefonisch contact met hem/haar op en bied aan om vrijblijvend studieadvies te geven over de vervolg opleiding.

 

Ga ook aan de slag met je relatielijst

Als ik kijk naar de praktijk, besteden bedrijven veel tijd en geld aan het verkrijgen van nieuwe relaties op hun lijst. Investeren in hun zichtbaarheid en vindbaarheid en dat is goed. Maar als zo’n relatie dan op de lijst staat wordt er weinig tot geen energie meer ingestoken.

En dat is echt zonde. Een relatie op je lijst kun je op de juiste manier aanspreken, een goed aanbod doen op het moment dat ze daar behoefte aan hebben of advies geven als ze zich nog aan het oriënteren zijn.

Hoe ga jij om met jouw relaties op jouw lijst? Laat het mij weten. Ik ben hier heel benieuwd naar, want misschien kan ik je adviseren, zodat jij nog meer uit je lijst kunt halen dan dat je nu doet. En heb je geen tijd om plan gericht met je emaillijst aan het werk te gaan, besteed het dan uit. Want ook dan biedt Online Business Growth hulp! Dus wacht niet langer en neem contact met ons op.