Steeds vaker lees ik nieuwsbrieven, waarin de schrijver aangeeft minder actief op social media te willen zijn. Ook in mijn tijdlijn van Facebook en LinkedIn lees ik dat men minder tijd kwijt wil zijn aan het posten van berichten.

 

Ik begrijp het en had dit al zien aankomen. Want als ontvanger van de berichten zag ik vaak door de bomen het bos niet meer. Zo veel promotie, zo vaak dezelfde type boodschap. Om moe van te worden. Tijdens de Coronapandemie werd ik al verdrietig van alle persoonlijke meningen die er toch voor zorgde dat men gekwetst werd. De vreemdste theorieën die men bedacht had en dit maar gewoon deelde zonder na te denken over of je met zo’n bericht misschien iemand pijn zou doen die net een dierbare had verloren aan C.

 

Maar ik vond het nog behapbaar. Tot vorige maand…………..

 

STAP subsidie! Je werd er mee doodgegooid. Iedere opleider die via het STAP budget zijn/haar opleiding kon aanbieden postte berichten op diverse kanalen over het aanvragen van het STAP budget om bij hun een opleiding te gaan volgen. Ook mijn mailbox liep vol van de berichten dat ik GRATIS een of andere opleiding, cursus dag of korte training kon volgen. Moest alleen nog wel even het STAP budget aanvragen.

 

Ik beken! Vind de social media nu gewoon ook niet meer leuk. LinkedIn begint ook steeds meer weg te hebben van Facebook, omdat bepaalde personen het nodig vinden om daar niet meer alleen zakelijke berichten te posten. Open en bloot worden politici en bepaalde partijen beschamend beschreven.

 

Moet je social media dan nog wel inzetten om jouw bedrijf te promoten?

Ja, maar dan wel anders. Met deze 3 tips kun jij social media blijven inzetten om jouw bedrijf te promoten:

1. Post niet te veel berichten gericht op sales.
Zorg dat men de persoonlijke jij weer ontdekken. Social media werkt het beste als jij jouw klant laat zien wie jij bent, zodat zij weten met wie ze in zee gaan.

2. Gebruik jouw social media kanalen om te netwerken en relaties te vormen.
Ga niet alleen maar zenden, maar word lid van besloten groepen waar gelijkgestemden zitten. Deel waardevolle informatie en reageer constructief op berichten van anderen. 

3. Zorg ervoor dat men zich aanmeldt voor jouw mailinglijst.
Zo creëer je korte lijnen en kun je waardevollere en persoonlijkere berichten versturen waar je doelgroep echt iets aan heeft.

 

Mijn advies: zet meer in op e-mailmarketing, zodat je een duurzame relatie kunt ontwikkelen met je doelgroep. En maak je minder afhankelijk van social media en de bijbehorende algoritmes, die ervoor zorgen dat maar een beperkt aantal van jouw volgers jouw berichten te zien krijgen.

 

Wil jij hulp bij het laten groeien van jouw mailinglijst? Neem dan zeker contact met ons op.