Dit is een vraag die ik mijn opdrachtgevers stel wanneer zij marketing willen gaan inzetten voor hun eigen dienst of product. Want vaak hebben ze geen idee hoe ze hun doelgroep hun ideale klant kunnen beïnvloeden. Ze schieten met hagel.

 

Wil je jouw doelgroep beïnvloeden, zodat zij jou interessant gaan vinden en vertrouwen krijgen in dat wat jij te bieden hebt? Dan is het heel belangrijk dat je een marketingdraaiboek opstelt. In jouw marketingdraaiboek beschrijf je met behulp van de marketinginstrumenten hoe jij het vertrouwen bij jouw doelgroep kunt winnen.  Maar wat is nu precies beïnvloeding en wat kun je het beste doen?

 

Beïnvloeding

Consumentengedrag of koopgedrag is de manier waarop jouw klanten hun geld uitgeven. Wat ze kopen, waar ze kopen en hoeveel ze willen uitgeven zegt iets over hun koopgedrag. Het koopgedrag wordt beïnvloed! Vaak koopt men iets omdat anderen heel enthousiast zijn (referenties/testimonials). Als meningen van anderen invloed hebben op wat men koopt dan noem je dat sociale beïnvloeding. Daarom is het zo belangrijk om in jouw marketing ervaringen van andere klanten te delen.

Maar met alleen sociale beïnvloeding kom je er niet. Een combinatie met commerciële beïnvloeding (denk hierbij aan reclame, facebook of een verkoopgesprek) zorgt ervoor dat jouw klanten interesse in jou en in jouw diensten/producten krijgen. En als die interesse er eindelijk is, ga je de juiste benadering toepassen, zodat zij je gaan vertrouwen met als doel dat het klanten worden.

 

Marketing

Alles wat ik hierboven beschrijf is marketing. Want onder marketing valt alles dat jij inzet om meer te verkopen. Vaak worden de volgende marketinginstrumenten hiervoor ingezet: de 6 P’s.

 

  • Product Wat wordt verkocht, welke kwaliteit, welke merken, soorten of smaken?
  • Prijs Welke prijs voor goede kwaliteit of een lagere prijs? Ook een kortingsactie hoort hierbij.
  • Plaats Waar is het product of de dienst te koop? In de winkel, via internet of allebei?
  • Promotie Op welke manier wordt er aandacht voor het product of dienst gevraagd?
  • Personeel Is het personeel of de samenwerkingspartners vriendelijk en beleefd voor de klant? Zijn ze deskundig?
  • Presentatie Hoe wordt het product of de dienst gepresenteerd?

 

Gebruik jij als ondernemer alle marketinginstrumenten samen dan spreek je van een marketingmix. Hoe je de marketingmix inzet voor jouw bedrijf kun je vervolgens beschrijven in een marketingdraaiboek.

 

Ik ben heel benieuwd welke marketinginstrumenten jij gebruikt om jouw doelgroep te beïnvloeden en of je tevreden bent over het behaalde resultaat. Laat het mij eens weten.

 

Irene