Een goed begin is het halve werk! Dit geldt ook voor jouw marketingactiviteiten.

In de afgelopen jaren ben ik zo veel ondernemers tegengekomen die meer omzet willen behalen of juist meer zichtbaar willen zijn. Ze hebben allemaal de ambitie om te groeien. Maar de wens om te groeien alleen is niet voldoende. Je hebt ook een plan nodig, een plan waar je op kunt terugvallen op de momenten dat het tegenzit of dat de resultaten niet zijn zoals gehoopt of verwacht.

Voordat je marketingactiviteiten gaat uitzetten, adviseer ik je daarom om een marketingplan te maken. Het is echt niet nodig om hier een boekwerk van te maken. Maar het plan dient als roadmap voor de bedrijfsplannen die je hebt voor dit jaar. En door het op te schrijven, ben je bewust van je doelstellingen en de acties die je eraan koppelt om het te behalen. Bovendien geeft het je sturing en biedt het overzicht, want geloof me… gedurende het jaar zal je genoeg roadblocks tegenkomen die je van je pad zullen brengen.

Laat je inspireren door de blog die ik er het afgelopen jaar over schreef en begin je jaar goed: Marketing zonder plan werkt niet – Online Business Growth!