Sales is een vak apart zeg ik altijd.
Jezelf promoten voelt toch een beetje als ‘wie wil er op mijn verjaardagsfeestje komen’

Over je passie praten en mensen informatie geven gaat de meeste ondernemers goed af. Het demonstreren van je product of dienst doe je met twee vingers in je neus. Je bedankt je publiek en het is klaar. Het moment om je product te verkopen heb je niet benut en weg is het moment.

De groep draait zich om en loopt door naar de volgende demo.

Donderdag gebeurde dit letterlijk voor mijn neus. Tijdens een netwerkbijeenkomst van Sparkz kregen we een rondleiding op het bedrijventerrein MAAK in Haarlem. Een plek waar mooie bedrijven duurzaam ondernemen.

Tijdens een van de presentaties vertelde een collega-ondernemer vol passie over haar product en liet ze ons haar locatie zien, waar het product wordt gewassen, bewerkt en verwerkt tot compost. Ze was mega enthousiast over haar product. En terecht! Ook ik was echt onder de indruk ervan. Na haar verhaal bedankte ze ons, waarna de meesten zich omdraaiden en wegliepen.

Ik niet, mijn hoofd was de informatie aan het verwerken. Ik wilde na haar verhaal niets liever dan het zelf uitproberen. Kon ik zo’n pot kopen? Ze had er niets over gezegd!

Ik ben van nature niet brutaal, maar deze keer won mijn nieuwsgierigheid het. Ik vroeg haar dan ook of ik misschien zo’n pot schapenwolkorrel kon kopen. Een brede glimlach verscheen op haar gezicht.  “Natuurlijk” zei ze. En voor slechts €7,50 was ik een pot rijker! En na mij deden nog 5 anderen een aankoop. 

Had ze aan het eind van haar demo aangegeven dat bij interesse gekocht kon worden, dan had ze er echt veel meer van verkocht. Niet alleen omdat het echt een mooi product is, maar ook omdat dat het juiste moment was om de sale te maken: klanten die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, zijn namelijk veel sneller bereid om een aankoop te doen als je het vraagt.

Zo zie je maar, niet iedereen houdt van sales. Maar een hele simpele truc om verkopen minder spannend te maken, is om te onthouden dat jij met jouw product of dienst het leven van de ander beter maakt!

How can we help you?

Online Business Growth’s core business is marketing. Onder begeleiding van Irene Put, online marketing strateeg, helpt ons team van virtueel professionals, jou meer resultaat te halen uit je sales- en marketingactiviteiten.

We gaan samen op zoek naar een manier van verkopen dat past bij jou. 

Ben jij ook mega enthousiast over jouw product of dienst, maar vind jij het lastig om te verkopen? Neem vandaag nog contact met mij op.