De eerste paar weken van het nieuwe jaar kijken we terug op het afgelopen jaar en vooruit naar het nieuwe jaar. Reflecteren! Mooie plannen voor je bedrijf en je goede voornemens om het dit jaar anders te gaan doen. 

 

Maar met alleen dromen kom je er niet. Zoals wij hier altijd zeggen: “zonder actie geen groei!”. Dus gebruik deze periode om goed in beeld te krijgen wat je hebt laten liggen en waarom. Neem dit mee in je nieuwe plannen en de te nemen acties. 

 

Leer van je ervaring!
Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want heb jij duidelijk genoteerd wat de uitkomsten van jouw acties zijn geweest? Je Facebook campagne bijvoorbeeld. Wat heeft die jou gekost en wat heeft zo’n campagne jou opgeleverd? Kun je en wil je in 2021 weer 365 dagen campagne voeren om je lijst verder te laten groeien? Of is het nodig om bij je gratis weggever een break-even funnel in te richten die ervoor zorgt dat je campagnekosten worden gedekt?

 

Of wanneer je kijkt naar je lijst. Heb jij duidelijk in beeld of deze lijst waardevol is? Leest iedereen jouw nieuwsbrieven en mails? Klikken zij door naar jouw aanbod? En wat vooral belangrijk is… Heb je klanten uit je lijst gekregen? En zo ja, hoeveel? Werkt jouw sales funnel wel voor je?

 

En wanneer je naar je uitgaven kijkt. Zijn deze voor jou ook duidelijk? Al jouw investeringen en aankopen. Waren die wel nodig? Heb je eruit gehaald wat je ervan had verwacht of liggen er nog aankopen onaangeraakt in de kast? Plan tijd in om op te pakken wat je nog hebt laten liggen voordat je nieuwe uitgaven doet.

 

Met andere woorden. Heb jij echt duidelijk in beeld hoe jij in 2020 nu precies hebt gepresteerd. Wat waren je kosten, wat was je inzet en welke acties heb je voor je behaalde omzet en doelen gedaan?

 

Lastig om dit alleen te doen?
Heb jij nu helemaal geen inzicht in je cijfers, maar wil je het in 2021 wel anders gaan doen? Neem dan contact met ons op. 

 

Samen gaan we dan o.a. het volgende bekijken: 

 

  • Wat bied je aan qua diensten/producten? Wat wil je voortzetten in 2021 en waarom? 
  • Wat is het passende verdienmodel bij deze diensten?
  • Hoe gaan we deze diensten/producten qua marketing onder de aandacht brengen? Hoe heb je het in 2020 gedaan en hoe kunnen we het in 2021 veranderen a.d.h.v. de statistieken? 
  • We gaan de hangplekken van jouw ideale klanten in kaart brengen en zoeken we uit hoe ook jij daar zichtbaar kunt worden.
  • We gaan in je huidige klantenbestand kijken wie daar als ambassadeur kan fungeren.
  • En hoe kunnen we bestaande klanten behouden als klant door nieuwe diensten/producten te ontwikkelen (nazorg)?

 

Waar moet je beginnen?
Na het lezen van bovenstaande denk je misschien HELP! En dat begrijp ik heel goed. Als ondernemer kun je niet alles checken en weten. 

 

Maar als je jouw plannen SMART uitwerkt, kun je op jouw bedrijfsvoering veel beter sturen. Iedere maand bekijk je je resultaten en als die afwijken van het plan stuur je bij!

 

Dus wil jij in 2021 goed van start gaan en echt haalbare plannen maken? Boek dan een VIP dag en ga het nieuwe jaar goed van start. 

 

Gun jezelf een succesvol 2021! 

 

Irene