Het einde van het jaar nadert. Voordat je het weet is 2021 alweer voorbij. De meeste ondernemers gebruiken de laatste twee maanden van het jaar om hun plannen en doelen voor het nieuwe jaar uit te schrijven. Het opstellen van budgetten voor de kosten die je verwacht te maken, maken daar ook onderdeel van uit. Hier vallen ook de marketingkosten onder, maar ik vraag mij echt af of marketing wel als een kostenpost gezien moet worden!

 

Ik ben persoonlijk van mening dat je beter kunt spreken van een investering. Wat besteden organisaties nu precies aan hun marketing?

 

In deze blog licht ik toe waarom je marketing beter als een investering kunt zien dan als kostenpost en dus moet opnemen in je begroting. En vertel ik je wat een normaal budget is voor marketing gerelateerde activiteiten.

Benieuwd? Lees mee!

 

Wat is een normaal marketingbudget?

Ik ben van de potjes. Ik heb mijn bedrijfsuitgaven dan ook echt in verschillende potjes ingedeeld. En dit doe ik dus ook voor mijn marketing. Ik heb een apart marketingbudget en dit werkt voor mij gewoon goed. Ik bepaal mijn marketingbudget op basis van mijn omzet en houd hier 10% voor aan (uit onderzoek blijkt dan bedrijven gemiddeld 10,4% van hun omzet aan marketing besteden).

 

Waarom ik een marketingbudget heb?

Ik werk deels met de profit first methode, waardoor ik maandelijks mijn omzetverdeling goed in beeld heb. En daarnaast adviseerde mijn accountant om met budgetten te gaan werken en dat het maken van kosten een noodzakelijk kwaad is om met je bedrijf te kunnen groeien. Door te werken met budgetten krijg je echt inzichtelijk waarom en waarvoor je bepaalde kosten en investeringen moet doen. Door een budget op te maken werk je gericht naar een doel toe (SMART).

 

Geld uitgeven om je bedrijf te laten groeien

10% van je omzet reserveren voor je marketing lijkt een behoorlijk bedrag. Maar realiseer je dat het doel van deze investering is om klanten aan te trekken die je weer geld gaan opleveren. Je krijgt je uitgegeven geld dus via een andere weg weer terug. En als je slim bent bouw je in je marketing een break-even product of dienst in, die ervoor zorgt dat je marketingkosten deels of geheel direct worden terugverdiend. Er is echt heel veel meer mogelijk waardoor je zonder zorgen 365 dagen per jaar aan marketing kunt uitgeven!

 

Wat ik zo jammer vind is dat er vaak als eerste op de marketinguitgaven wordt bezuinigd in tijd van crisis. Door Corona staan veel bedrijven onder druk en gaan ze dus op hun marketing bezuinigen. Of ze besluiten op andere uitgaven meer te investeren ten koste van hun marketing.

Zo heb ik een opdracht kort geleden beëindigd, omdat zij meer uren wilde toewijzen aan een docent van haar academie en hierdoor minder budget beschikbaar had voor de marketing. Ik ga voor kwaliteit en minder marketinguren, betekende in dit geval ook minder tijd om echt kwaliteit  te kunnen leveren. Deze stap zou het resultaat van mijn diensten dus niet ten goede komen en dit heeft mij doen besluiten de samenwerking te stoppen.

Een andere opdrachtgever heeft de keuze gemaakt om te investeren in een nieuwe release van hun software en de betaalde campagnes via Google en Facebook te stoppen.

 

Persoonlijk vind ik dit geen verstandige keuzes, omdat marketing voor zichtbaarheid en vindbaarheid zorgt.  Wanneer je niet of minder zichtbaar en of vindbaar bent, is de kans op meer klanten krijgen dus kleiner. Je kunt je dan afvragen of je dan die extra docenturen nodig hebt en hoe je investering in een software update zich gaat terugverdienen.

 

Kijk, ik beslis uiteraard niet voor andermans uitgaven, maar ik adviseer echt om juist niet op jouw marketingbudget te bezuinigen als je wilt groeien met je bedrijf.

 

Het investeren in een merk wordt steeds belangrijker. Marketing betreft een lange termijn-omzet. Het vraagt geduld, maar levert wel de beste bedrijfsresultaten op (groei van je marktaandeel, je omzet en winst op langere termijn).

 

Hoe verdeel je jouw marketingbudget?

Marketing is niet altijd direct terug te zien in je omzet. Ik krijg wel eens de vraag of ik precies kan aangeven hoeveel verkoop een marketingactiviteit heeft opgeleverd. Dit is niet voor alles zo duidelijk in beeld te brengen. Soms staat iemand al 3 jaar op je relatie lijst en leest regelmatig jouw berichten en besluit dan pas tot aankoop over te gaan. En een ander ziet een advertentie voorbij komen en denkt direct ja ik koop en heb je dus meteen resultaat uit je marketingactiviteit.

 

Twee type marketing

Je hebt twee type marketing: brandbuilding en sales gerelateerde marketingactiviteiten.

De marketing die gericht is op brandbuilding, laat niet directe aankopen zien, zoals je wel kunt meten bij sales gerelateerde marketingactiviteiten. Daarom is een mix van beide zo belangrijk. En naar mijn idee is de beste marketingmix 40/60. 60% van je marketingbudget besteed je aan brandbuilding (merk en imago) en 40% aan directe salesactivatie.

 

Waarom juist meer investeren in naamsbekendheid? Ik ben van mening dat je met relatieopbouw (know, like, trust) meer bereikt dan met directe verkoop. Men moet van jou en van jouw bedrijf gaan houden en ga je voor de langere relatie in plaats van voor snel geld verdienen.

 

Dus mijn antwoord op de vraag “Marketing: kosten of investering?”

Ik denk dat je mijn antwoord al kan raden… 100% investering! Waarom? Het geld dat je besteedt aan marketing kun je terugverdienen. En uitgaven die op termijn omzet genereert zijn investeringen.

 

Wil jij in 2022 ook meer uit je marketing halen en kun je assistentie gebruiken bij het opmaken van je marketingbudget. Neem dan contact met mij op.

 

Irene