Als ondernemer wil je absoluut niet dat jouw verzonden mails kwetsend zijn voor jouw lezers. Totaal niet je bedoeling om jouw relaties een mail te sturen waar zij niet op zitten te wachten.

 

Maar wanneer jij alleen maar berichten verstuurt, zonder te weten voor wie de inhoud waardevol is, loop je echt het risico dat je toch een mail verstuurt die bij een aantal relaties ongewenst is.

 

Je vraagt je misschien af waarom ik op dit onderwerp kom. Nou… op 22 april ontving ik een mail van Topbloemen.nl met als titel “Liever geen berichten over Moederdag?”

 

En de volgende tekst:

We weten dat sommige mensen het niet fijn vinden om te worden geconfronteerd met reminders en berichten over Moederdag. Daarom willen we graag voorkomen dat jij als klant van Topbloemen.nl mogelijk in zo’n vervelende situatie komt.

Als jij liever niks hoort over Moederdag, laat het ons dan eenvoudig weten door op de onderstaande button te klikken. We schrijven je dan uit voor onze Moederdag mailing. Je blijft wel ingeschreven voor onze nieuwsbrieven en overige marketingmails.

Vriendelijke groeten,
Team Topbloemen.nl”

 

Ik spreek hier mijn compliment uit voor deze mailactie. Voorkom met je mailings dat je jouw lezers onbewust kwetst. Want je wil niet dat ze zich voor alles waar je hun over wil informeren uitschrijven of dat ze niet zo positief over je gaan praten want dan verlies je snel je gunfactor en het vertrouwen.

 

Hoe kun je voorkomen dat je kwetsende mails verstuurd?

Direct bij de aanmelding
Ik ben zelf voorstander om aan de voorkant alles al goed in te richten. Zo voorkom je dat je naar iemand op je lijst de verkeerde informatie stuurt. Denk hierbij aan de inrichting van je aanmeldformulier. Door extra invulvelden kun je al vanaf de start de gegevens van je relaties segmenteren*.

Op basis van deze indeling kun je per mailing relaties voor bepaalde onderwerpen uitsluiten en voorkom je dat je iemand kwetst of ongewenste informatie toe stuurt.

 

In je workflow/automation die volgt nadat men zich voor jouw mailings heeft ingeschreven.
Stel vragen in je follow-up mails (neem CTA’s op in de tekst) en pak de acties van je lezer op en verwerk deze in je mailsysteem zodat je ze segmenteert op behoeften.

 

Achteraf
Maar natuurlijk kun je ook gewoon je relaties op je lijst achteraf de vraag stellen waar hun interesses wel of juist niet naar uitgaan. Zoals Topbloemen.nl heeft gedaan.

 

Mijn advies is: blijf je lezers altijd volgen, hun leesgedrag en hun klikgedrag is belangrijk en voer daar acties op door. Volg de reis van je klant en markeer hun activiteiten.

 

Nu denk je misschien waarom schrijft ze dit? Het is toch helemaal niet zo erg om een mail te sturen met informatie naar relaties waar ze niet op zitten te wachten? Dan lezen ze die mail toch gewoon niet.

Maar je kunt met een mail onbewust echt iemand kwetsen en dan ben je je relaties met deze lezer echt kwijt.

 

Ken jij jouw relaties op jouw mailinglijst? Stuur jij op maat waardevolle informatie? Of stuur jij nog steeds zonder vooraf te selecteren jouw mailings naar iedereen op je lijst?

 

Opdracht:

Bekijk eens je mailinglijst en ga jouw relaties segmenteren. Maak subgroepen aan of geef je relaties een tag.

 

Daarna ga je aparte mailings versturen op basis van deze indelingen.

 

Ik hoor graag hoe het jou is vergaan.

 

* Segmenteren, ook wel marktsegmentatie
Segmenteren betekent het opsplitsen van gegevens, een markt of klanten in afzonderlijke delen.

Als onderdeel van een marketinganalyse kan een markt middels een marktsegmentatie worden gesegmenteerd in verschillende doelgroepenniches of werkgebieden. Bijvoorbeeld naar leeftijd, geslacht, beroep, opleiding of woonplaats. Omdat potentiële klanten van elkaar verschillen, kan per doelgroep een passende marketingmix worden vastgesteld.