De voorjaarsschoonmaak of grote schoonmaak werd aan het einde van de winterperiode uitgevoerd. Het moment dat de eerste zonnestralen in het huis kwamen en men daardoor kleine stofdeeltjes zag opwaaien, was het juiste moment aangebroken om het hele huis eens goed schoon te maken.

 

Wij leven nu in het informatietijdperk (ook wel het computertijdperk of digitale tijdperk genoemd) en verzamelen we veel digitale data die vaak vergeten wordt qua opschonen. Maar net als bij ons thuis, is een voorjaarsschoonmaak voor ons digitiaal archief ook geen overbodige luxe.

 

Wat kun je verstaan onder een digitale schoonmaak?

Als je naar je digitale archief kijkt, weet ik zeker dat hier e-books gearchiveerd zijn die je nog nooit hebt geopend. Of dat je kopieën hebt opgeslagen van je ID, rijbewijs of andere belangrijke documenten.

 

Uit veiligheidsoverwegingen is het beter als je dit soort bestanden verwijdert (het liefst direct nadat je ze heb gebruikt, maar zeker bij het opschonen!) Documenten die na x aantal jaren niet meer bewaard hoeven worden, ruim ze gewoon op. Zo krijg je ook weer overzicht in je digitale archief.

 

Denk bij de digitale schoonmaak ook aan je e-mails. Hoeveel mails heb jij in je inbox staan en in je verzonden items box? Schoon op!

 

Wat ook onder de digitale schoonmaak valt, is het regelmatig bijwerken van je relatielijsten in je mailsysteem.

 

Ik weet bijna zeker dat er in jouw systeem relaties staan, die zich reeds hebben uitgeschreven. Verwijder die uit je het systeem/uit de administratie. Want als het goed is heb je in je privacyverklaring bewaarperiode opgenomen over hoe lang jij een relatie in je systeem laat staan, voordat deze eruit wordt verwijderd. Houd je dus wel aan je eigen privacyverklaring.

 

Maar je zult ook vast relaties op een lijst hebben staan, die een aanvraag van je gratis weggever niet volledig hebben afgerond. Zij hebben de dubbele opt-in bevestiging niet geaccepteerd en staan in je opt-in mapje (Autorespond). Check deze map en haal de echte relaties hier uit en benader hen eventueel nog apart.

 

Vergeet ook je bouncers lijst niet, want niet iedere relatie die hier op deze lijst staat is een verkeerd mailadres! Door verschillende oorzaken kan een relatie op deze lijst terechtkomen. De provider heeft een storing, de mailbox is te vol, of er staat een typefoutje in het mailadres, etc. Door regelmatig deze lijsten op te schonen, vul jij jouw e-maillijst weer aan. En doen deze relaties weer mee aan de marketingfunnel/salesfunnel.

 

Waarom is je maillijst een belangrijk onderdeel van je digitale schoonmaak?

De belangrijkste reden waarom je jouw maillijst zo nu en dan moet opschonen is simpel: je betaalt ervoor!

Relaties die via jouw advertenties op je lijst komen, kosten geld. Denk aan je advertentie-/campagnekosten, of de tijd die je hebt geïnvesteerd om je gratis weggever te maken. Hoe zonde is het dan, dat deze relaties niet verder komen dan je opt-in lijst of bouncelist?!

Werk daarom echt regelmatig je relatielijsten bij en haal het maximale uit je relaties én je investering!

 

Heb je vragen over het schoonmaken/bijhouden van je mailsysteem, stel ze ons gerust.
Weet je nu al dat je zelf geen tijd hebt om je e-maillijsten up-to-date te houden neem dan ook contact met ons op, dan kijken we samen naar de juiste oplossing.