Ken jij deze uitspraak?

De term ‘Money is in the list’ wordt al jaren gebruikt bij e-mail marketing. Ja, deze uitspraak klopt, er zit geld in je e-maillijst, maar dan moet je hier wel goed mee omgaan en de juiste content op het juiste tijdstip verzenden. ‘Customer journey’ is nog zo’n mooie uitspraak die bij e-mail marketing niet mag ontbreken. Met het volgen van de klantreis bereik je de juiste verdieping om klanten te blijven boeien en binden. Maar dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Wanneer jij echt wil weten in welke fase jouw klant zich bevindt, dan moet je haar volgen en op deze fase inspelen. Je moet fasegerichte mails versturen, informatie en tips delen waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Maar je hebt meer dan één klant en zij zitten niet allemaal in dezelfde fase. Dus met alleen zenden van nieuwsbrieven red je het niet.  

 

Zichtbaarheid voor resultaat

Collega-ondernemers vertellen regelmatig dat zij weinig tot géén resultaat halen uit hun huidige e-maillijst, pagina-likes en online connecties (volgers). Ze zijn online en offline zichtbaar. Ze bouwen aan naamsbekendheid door gratis weggevers. Deze weggevers, in de vorm van bijvoorbeeld een webinar, challenge of e-book, levert ze adressen op voor hun e-maillijst. Ze investeren daarnaast in promoties door betaalde advertenties op deze weggevers in te zetten.  Ondanks deze inspanningen en investeringen wordt er als ze hun dienst of product aanbieden weinig tot niets aan hun volgers verkocht. Men schrijft zich soms zelfs uit van hun lijst. Er is geen sprake van resultaat op hun investering (ROI). Zonde van de tijd, moeite en kosten. De reden hiervoor is dat men alleen zendt maar niet meet of de informatie wel op het juiste moment wordt aangeboden of wat de ontvanger ermee doet. Iedere relatie zit in een andere fase en de verzonden mailing komt daardoor niet voor iedereen op het juiste moment.

 

Wat je vooral niet moet doen is domweg zenden

Kortgeleden hebben wij een nieuwe bank gekocht en natuurlijk werden wij door de verkopende partij op hun nieuwsbrieflijst gezet. Geen probleem, want als klant wil je op de hoogte gehouden worden over de diensten en producten. Echter kregen we vervolgens steeds nieuwsbrieven gericht op het aankopen van een nieuwe bank.

– “Is uw oude bank toe aan vervanging?
– Lever nu uw oude bank in en ontvang € 500,- korting.”
Of
– “Actie: bij aankoop van een nieuwe bank een cadeau naar keuze t.w.v. …”.

Op dit soort e-mails zaten wij natuurlijk niet te wachten, want we hadden net bij hen een nieuwe bank gekocht. Hoezo aan vervanging toe, hoezo € 500,- korting. Wij hebben ons dus uitgeschreven.

Maar wat voor e-mails had deze leverancier ons dan wel moeten toesturen? Heel simpel, hij had kunnen weten dat wij net een nieuwe bank hadden gekocht en dat een eerste vlek of kras heel vervelend is. Dus een mailing, die gaat over schoonmaakproducten om die eerste vervelende vlek te verwijderen of een mailing over onderhoud om de nieuwe bank zo nieuw mogelijk te houden, was veel beter en passender geweest. Meten is weten! Volg daarom altijd de reis van jouw klant (customer journey).

 

Slim op elkaar afgestemde content

Op verschillende social-media kanalen wordt wekelijks content gedeeld, via een e-mail of nieuwsbrief, door een blog of vlog of zelfs via een podcast. Allemaal goede intenties, maar als het niet op elkaar afgestemd is, als er geen sprake is van een plan, eenheid, slim gecombineerde content of een bewust gekozen weg die ergens naartoe leidt, dan blijven het ‘losse flodders’. Herken jij dit? Kies je wel voor de juiste doelgroep, het juiste kanaal en de juiste toonzetting?

Hoe haal je meer uit je e-maillijst?

Om meer uit je e-maillijst te halen is het belangrijk om een marketingcommunicatieplan te hebben. Hieronder geef ik een toelichting waarom jij als ondernemer zo’n plan zou moeten hebben:

  • Klanten worden dagelijks overspoelt met vele soorten marketingcommunicatie. Deze communicatieboodschappen strijden om aandacht. Slechts een klein gedeelte van alle communicatie ‘raakt’ de klant ook echt. Om de kans op ‘raken’ zo groot mogelijk te maken, is een aanpak nodig met kennis van theorie en praktijk. “Wat werkt wel en wat werkt niet” (meten is weten).
  • Het is belangrijk dat jouw klanten op internet snel vinden wat ze zoeken. Zichtbaar zijn is een must, zichtbaarheid is tenslotte vindbaarheid. Je diensten moeten actueel zijn, marketingcommunicatie is voortdurend in ontwikkeling. Blijf hiervan op de hoogte.

Branding en content marketing zijn de ingrediënten voor een sterk merk

Een merk heeft een aantal functies voor je bedrijf. Dit zijn de belangrijkste vier:

  • Onderscheid
  • Continuïteit
  • Meerwaarde
  • Release nieuw product/innovatie

1. Onderscheid
Een merk helpt een ondernemer om zich te onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven. Door te zorgen voor goede branding (wat maakt jouw merk uniek) wordt het eigen merk sterker en daardoor minder kwetsbaar voor concurrentie. Met name als de (technische) kennisverschillen tussen diensten of bedrijven minimaal zijn, kan de psychosociale (emotionele) meerwaarde van een merk het gewenste onderscheid creëren. De psychosociale verschillen zijn veel groter dan de instrumentele verschillen. Door deze psychosociale verschillen slaagt een merk er toch in om een leiderschapspositie of zelfs monopoliepositie te creëren.

2. Continuïteit
Sterke merken zorgen voor continuïteit. Tevreden klanten blijven niet alleen de dienst afnemen, ze fungeren als ambassadeurs voor jouw merk. Trouwe klanten zorgen voor een constante vraag en continuïteit in je omzet. De wens van iedere ondernemer!

3. Meerwaarde, hogere prijs
Het creëren van een sterk merk vergt grote investeringen in ontwikkeling en marketingcommunicatie. Een merk dat erin slaagt om een psychosociale meerwaarde te creëren, kan een hogere prijs vragen dan onbekende(re) merken. Zolang er sprake is van een meerwaarde (kwalitatief of gevoelsmatig), is de klant bereid deze meerprijs te betalen. Waarom is Tony Chocolonely zo’n succes?

4. Dienst- en/of productintroducties
Een ondernemer die bij zijn of haar klanten een goede naam heeft opgebouwd, heeft daar profijt van bij het op de markt brengen van een nieuwe dienst of product. Deze goodwill maakt het gemakkelijker om een onbekend product te lanceren bij het bestaande publiek.

 

Merkimago
Marketing is essentieel om als ondernemer een goed merkimago te hebben én te houden. Dit merkimago is het beeld dat een (potentiële) klant van een merk heeft. Klopt dit beeld? Het horen of zien van een merk roept bij de klant een aantal associaties op. Al deze associaties samen vormen het merkimago van jouw bedrijf.

Eigen ervaringen van een klant met het merk en de meningen van anderen hebben ook grote invloed op het merkimago. Is dit beeld niet positief dan is dat vaak moeilijk om te buigen.  Deze mogelijkheid tot beïnvloeden heb je echter wel met marketingcommunicatie. Via je merk ‘communiceer’ je met jouw doelgroep, je bepaalt zelf met welke boodschap je klant wordt geconfronteerd.

Marketingcommunicatie is daarom een belangrijk instrument voor het opbouwen, versterken en borgen van een merk. Wil jij ook geld uit jouw e-maillijst halen of een marketingcommunicatieplan opstellen, maar heb je de kennis en/of tijd niet? Ik maak graag het verschil met én voor jou!

Echt goede service en tijd besteden aan je relaties op je lijst neemt tijd in beslag en niet iedere ondernemer heeft die tijd. En met alleen het inrichten van funnels kom je er niet. 

Neem vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. 

Irene