De laatste tijd heb ik veel collega ondernemers via de zoom gesproken en ze willen allemaal graag met hun bedrijf groeien. Zij zijn vooral gericht op meer en nieuwe omzet behalen. Nieuwe klanten aantrekken en graag op een makkelijke manier. Een manier die weinig energie kost. Ze willen dus graag meer klanten binnenhalen, maar hier niet heel veel tijd aan kwijt zijn. 

 

En niet alleen geen tijd willen besteden aan het verkrijgen van nieuwe klanten ook het liefst geen tijd en geen geld steken in het opbouwen van de relatie. Marketing ppfffffffffffff…….. Dat levert niets op en kost alleen maar geld hoor ik ze zeggen.

 

In plaats van dat zij bewuste acties ondernemen om die o zo gewenste vooruitgang te boeken schieten ze met hagel.

Ze starten met het uitwerken van een idee, maar zonder plan en al helemaal zonder enige strategie. En dan komt er iets nieuws op hun pad en gaan ze met veel energie daarmee aan de gang. En voordat dit klaar is, starten ze alweer met de uitwerking van het volgende idee en het volgende…

Ze maken niets af! En ja dat kost geld en ja dat kost energie en levert niets op.

 

Wanneer ik in ons gesprek begin over online marketing en de vraag stel hoe zichtbaar ze zijn en op welke kanalen actief. Antwoordt het gros dat ze de ene week actiever zijn dan de andere week. De ene keer 3 x per maand een nieuwsbrief sturen en zo weer weken niets. Ze hebben het idee dat het niets oplevert en vinden het dan ook niet leuk of niet de moeite waard om actief ermee aan de gang te gaan.

 

En als ik vraag of ze een emailmarketingplan hebben is het antwoord te vaak nee. Een enkeling weet niet eens wat ik hiermee bedoel.

 

Het beheren van je emaillijst

Emailmarketing is niet alleen maar zenden, ook het beheren van de relaties (de lijsten, groepen en tags) horen daarbij. Net als het up-to-date houden van je mailsysteem.

 

Je segmenteert je lijst, zodat je precies weet welke info je naar welke relaties gaat sturen. Je moet met je online relatie in contact komen en op hetzelfde interesse level gaan zitten.

 

Graag stel ik jou de volgende vragen:

  • Kan jij mij precies verstellen wie er op jouw emaillijst staan (doelgroep / type klant)? En is dit jouw ideale klant?
  • Maak je met nieuwe inschrijvingen direct een persoonlijke connectie op bijvoorbeeld LinkedIn?
  • Zoek je de relaties op – achtergrond informatie (bezoek de site, LinkedInprofiel of bedrijvenpagina op LinkedIn of Facebook)?
  • Weet jij in welke fase jouw relatie zit (snuffelfase, kennismakingsfase, ik vind jou leuk fase, ik gun het jou fase, ik heb voldoende vertrouwen in jou fase, ik ga bij jou kopen fase)?
  • Weet jij hoeveel relaties jouw mails (echt) lezen?
  • Weet jij op welk doorleeslinkje geklikt wordt?
  • Stuur jij mails na op basis van dit klikgedrag?
  • Check jij jouw opt-in lijst en pak je vervolgacties op?
  • Check jij de bounce lijst / niet verzonden lijst (foutmeldingen) en zoek je dit uit?
  • Schoon jij je groepen / tags op of verwijder je oude gebruikte lijsten?
  • Haal jij de relaties, die zich uitschrijven, uit jouw mailsysteem zoals je in je privacy verklaring wel hebt opgenomen?
  • Stuur jij alleen maar nieuwsbrieven en mails?

 

De meeste ondernemers hebben een product die men gratis kan aanvragen en waarmee ze een emaillijst opbouwen.

Tussen de 20% en 35% van deze lijst opent de mail en 1% zal ooit de stap zetten om te kopen. En dan heb je mazzel. De rest op je lijst bloedt dood!

 

Het is zo belangrijk om met de relaties op je emaillijst te gaan werken. Want actie zorgt altijd voor reactie.

Dus door actief met je relaties op je lijst bezig te zijn, kun je echt rendement halen uit je emaillijst.

 

Ik hoop dat dit blog je weer het benodigde zetje geeft om vanaf vandaag jouw bedrijfsgroei te vergroten!

 

Klinkt dit als een uitdaging, maar wil je wel meer rendement halen uit je emaillijst? Kom dan met mij in gesprek en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.