Een poosje geleden waren Anita en ik bij een training waarin je leerde over verdienmodellen. Tijdens de tweede helft van deze dag kregen wij de opdracht om in groepjes van 5/6 deelnemers naar aanleiding van het geleerde een verdienmodel op te stellen. Toen ik met mijn groepje op het podium ons verdienmodel moesten presenteren bleek dat wij als groep de enige waren die daadwerkelijk een verdienmodel hadden opgesteld. De rest had alleen een businessconcept gemaakt. Dat was niet wat er gevraagd werd, want een businessconcept is iets heel anders dan een verdienmodel.
In deze blog leg ik je uit wat het verschil is, maar ook hoe het één niet zonder het ander kan en hopelijk zet het je aan om je eigen businessconcept en verdienmodel eens opnieuw onder de loep te nemen.

Het hebben van een goed businessconcept is onmisbaar voor een succesvol ondernemerschap en ook voor je branding (zichtbaarheid). Met het juiste businessconcept kun je gericht aan je naamsbekendheid werken. En een goede naam (of te wel een sterk merk) is weer nodig om business te realiseren.

Waar moet een businessconcept aan voldoen:
Jouw businessconcept weerspiegelt jouw kernwaarden (jouw visie, jouw kwaliteit, jouw missie). Je benoemt dus in jouw businessconcept wat je doet, voor wie, je beschrijft het probleem / de pijn en wat jij hun kunt bieden dit probleem op te lossen. En wanneer je dit via een eigen methode uitvoert dan neem je dus jouw exclusieve methode op in je businessconcept. Met het juiste businessconcept positioneer je je als ondernemer bij jouw doelgroep in de juiste voorkeurspositie. Dus met een goed businessconcept waardeert jouw ideale klant jouw producten, diensten en oplossingen als eerste als beste.

Een goed businessconcept:

  • Laat zien dat jij met jouw ervaring en kennis hun probleem kunt oplossen.
  • Roept verlangen op bij jouw ideale klant waarvoor jij een oplossing biedt.
  • Bouwt vertrouwen op.
  • Creëert een koopsignaal.

Spreek de taal van jouw doelgroep:
Om ervoor te zorgen dat jouw klant zich aangesproken voelt is het belangrijk dat je businessconcept heel concreet en voor jouw doelgroep is geschreven. Hoe meer jij de taal van jouw doelgroep spreekt, hoe meer succes jij gaat boeken bij je klant.

Dus in een businessconcept beschrijf je je hele diensten/producten aanbod. Wat voor kennis/product heb jij jouw klant te bieden en in welke vorm ga je dit gieten (offline en/of online) en beschrijf de manier waarop je het gaat aanbieden. Dus je complete marketingcommunicatieplan is onderdeel van jouw businessconcept. Maar vergeet ook vooral niet je strategie in het businessconcept op te nemen. Het is de blauwdruk van jouw bedrijf, maar ook je vertrek station, want in al jouw uitingen beschrijf jij je businessconcept.

 

Maar wat is dan een verdienmodel?

In je businessconcept heb je als het goed is nog niet beschreven over wat jij qua omzet wil draaien of wat je vaste kosten zijn of wat je qua winst wil gaan draaien. Deze items benoem je juist in je verdienmodel. Want een verdienmodel is de wijze waarop jouw bedrijf omzet genereert. Om voor een bij jou passend verdienmodel te kiezen, moet je de volgende punten in acht nemen:

  • Wat voor waarden bied ik mijn klanten?
  • Hoeveel wil ik verdienen en hoeveel uren wil ik hiervoor werken?
  • Wat voor kennis heb ik in huis (op basis van werkervaring en studie)?
  • Hoe sta ik er qua gezondheid voor, hoeveel uren kan ik werken?
  • Wie zijn mijn ideale klanten?
  • Wat zijn mijn vaste kosten die ik in mijn prijs moet meenemen?
  • Wat wil ik reserveren voor eigen investeringen en groei?
  • Wat wil ik verzekeren en moet ik opnemen in mijn prijs, denk hierbij aan pensioen, arbeidsongeschiktheid.

Als je wil groeien als ondernemer steek dan ook geld in de ontwikkeling van je onderneming. En neem dit ook op in je verdienmodel (punt 7)! Wil jij gaan samenwerken waardoor jij nog meer waarde aan je klant kunt bieden, verhoog dan je prijs zodat je ook de samenwerking kunt betalen.
Coaches benoemen prijsverhogingen als verdienmodel om meer omzet/winst te genereren. Dit is natuurlijk leuk, maar onderbouw deze prijsverhoging wel en toon aan dat de waarde die je levert de prijsverhoging waard is (punt 1).

Een aantal voorbeelden van verdienmodellen:

  • Uurtje factuurtje (je rekent een prijs per uur).
  • Strippenkaart (je rekent een vaste prijs voor een vast aantal uren).
  • Abonnementen / pakketten (prijs per maand per aantal uren).
  • Prijs per dienst/product (bijvoorbeeld voor het bouwen en inregelen van een online leeromgeving).
  • VIP dagen of dagdelen (je spreekt een vast bedrag af).
  • Programma’s (prijs per programma – bijvoorbeeld voor ondernemers die een online dienst aanbieden een leergang of een online training).

Zo zie je maar dat je naast een goed businessconcept ook voor je zelf een duidelijk verdienmodel moet hebben. En zodra je toe bent aan de volgende fase van je bedrijf, bouw dan een team om je heen, ga samenwerkingen aan en neem het besluit om bepaalde werkzaamheden aan hen uit te besteden. Je verdienmodel zal dan ook veranderen, houd hier rekening mee.

Heb je geen idee hoe je jouw businessconcept moet opstellen of wil je met ons samen eens over jouw verdienmodel sparren of misschien wel beide aan ons voorleggen vraag dan hier onze Business Growth Insight sessie aan: www.onlinebusinessgrowth.nl

^Irene